İkna etme araçlarını keşfetme sanatı
Isokrates Atinalı hatip ve devlet adamıdır.
Sokrates ve Gorgias’ın öğrencisidir.
Önceleri savunma layihaları hazırladı ve güzel konuşma öğretmenliği yapar.
Yunan birliğini sağlamak amacıyla siyasete atılır. Greklerin birbirlerine
Düşman Siteler halinde bölünmelerini eleştirir ve Perslere karşı birleşmeleri
için çalışır.
Isokrates aynı zamanda büyük bir ahlak hareketinin öncülünü üstlenir.
Hümanist eğitim anlayışının babası olarak değerlendirilen Isokrates’in eğitimde
çıkış noktası zihinsel eğitimin yanı sıra güçlü bir karakter eğitimini de
sağlamaktı. Isokrates rhetoricayı eski sofistlerin anladığı gibi, yasal alanda
sonuca ulaştırarak başarı kazandıran bir araç olarak görmemiş sofist
rhetoricasını ahlakçı bir yaklaşımla yeniden değerlendirmiş ve bu sanata yeni
bir alan tanır.
Isokrates Atinalı hatip ve devlet adamıdır. |
Filozofik
açıdan ise hiçbir zaman kesin bir Kanı’ya varılamayacağı yolunda bir Şüphecilik
geliştirir. Günümüze
6 Mektup’la bir Söylev eseri kalır. Pythagoras ( MÖ 504)
üstüne birçok Bilgiler O’nun Bubiris adlı Söylev’inden öğrenilir. Bu
Eser’de Kadim Mısır Devleti üstüne Geniş Bilgi de vardır.
Mısır Kast
Sistemi, bir sanayi ülkesinin modeli olarak, antikçağ Greklerini hayran bırakır.
Platon
da Devlet Ütopyasını bu modele göre yazar.
Isokrates’in
emperyalizmi yeren söylevlerini kapsayan Areopagitika (355) da çok
önemlidir. Peri Eirenes (Barış
Üstüne) adlı eseri, günümüzde de geçerliliğini koruyan tezlere sahip bulunur.
Isokrates’ten sonra kendisi kadar güçlü bir sofist olmadığından i.ö 2. yy
ortalarına kadar felsefe üstünlüğünü korur.
Bu ara dönemde Platonun öğrencisi olan
Aristoteles ise farklı bir yaklaşımda bulunur ve rhetoricaya felsefi bir temel
kazandırmak ister. Techne Rhetorice
eserinde yazdığı tekniklerle sonraki felsefe okullarının rhetorica sanatını
yorumlamalarında öncü olur. Pratik açıdan rhetoricayı diyalektiğe yakın görür
ve rhetoricayı her konuya uygun ikna etme araçlarını keşfetme sanatı olarak
tanımlar.
Yorum Bırakmak İster misiniz?