Header Ads


O SADECE BİR OTOMOBİL DEĞİL...

 KLASİK OTOMOBİL SEVDASI

ÇİVİT MAVİSİ,fıstık yeşili, camgöbeği, portakal rengi, ateş kırmızısı... BUGÜN CADDELERDE  gördüğümüz otomobillerden o kadar farklılar ki, adeta bir başka dünyadan gelmiş gibiler...

Günümüzde onca estetik, güvenilir, ekonomik, hızlı, dayanıklı otomobil varken ve giderek daha da iyileri tasarlanmaktayken, neden bazı insanlar dünyanın parasını ve zamanını harcayıp eski otomobillerin peşine düşer bilen var mı? Belki klasik otomobil hobisinin neden ve nasıllarına baktığımızda, bu hobiye sahip olanları daha iyi anlayabiliriz, öncelikle bu hobinin, günümüzden eski bir tarihte üretilmiş olan, kendi döneminde bir farklılığı, bir değişikliği temsil etmiş ya da devrinin sembolü olmuş otomobillerin korunması, restore edilmesi, kullanılması veya koleksiyonunun yapılması demek olduğunu söyleyelim. Ardından da Uluslararası Tarihi Taşıtlar Federasyonu (FIVA) tanımına göre 25 yaşını aşmış araçların "klasik" sayıldığını ve bu hobiyle ilgili aktivitelere katılabildiğini ekleyelim.


O SADECE BİR OTOMOBİL DEĞİL

Bu hobiye sahip olanların birçok gerekçesi var; ilki nostalji elbette. Belki çocukken hayran olduğumuz, kullanmayı hayal ettiğimiz ama sahip olamadığımız ya da bir dönem severek kullanıp daha sonra elden çıkardığımız bir otomobil, sadece otomobil değildir. O artık hayatımızın bir dönemidir; babamızın, amcamızın arabasıdır, geniş arka koltuğunda uyuyakalmış, fırçalarla yıkanmasına yardım etmişizdir; ya da havalı kornasına basıp mahalleden fiyakayla geçtiğimiz gençliğimizdir o bizim. Hangi dönem olursa olsun, artık dönülemeyen geçmiş kadar değerlidir. İşte bu yüzden, kırmızı bir Chevrolet veya koyu mavi bir Dodge asla sadece bir araba değildir ve kapımızın önünde durduğunu bilmek, hidrolik olmayan direksiyonunu kavramak ve ferah arka koltuğa aileyi doldurmak bir süreliğine de olsa o geçmişe ait bir parçayı kendine ait kılmaktır.


MEKANİK TUTKUSU

Bazı kişileri bu hobiye yönelten neden ise, arabanın motoruna karşı duyduğu tutku olabilir. Eski bir motoru, arabanın diğer mekanizmalarını incelemek, bozuksa tamir etmek bu mekaniğe ilgi duyanlar için çok önemli bir motivasyon nedenidir. Küçük bir çocuğun, bir yapbozun parçalarını birleştirmesi gibi, bu meraka sahip insanlar, motorun ya da mekanizmanın çeşitli parçalarını bir araya getirip tamir etmekten büyük bir zevk alırlar. Görkemli bir klasik otomobil ise çözülmeyi bekleyen en heyecan verici yapbozlardan biri olsa gerek...

ZAMANLA KIYMETİ ARTIYOR

Bir başka nedense, üretimi ortadan kalkmış olan otomobillere duyulan talebi göz önüne alarak yatırım yapma amacıdır. Bazı eski otomobiller, geçen zaman içinde oldukça değerlenir; üretim adedi, kendi dönemi için taşıdığı toplumsal önem, bu otomobile gösterilen talep gibi etkenler bu yatırımı gerçekten verimli kılabilir.

FARK, STANDART OLANDA DEĞİL


Klasik bir otomobil, aynı zamanda günümüzde birbirinin aynı olan tüketim nesnelerine karşı bir alternatif niteliği taşır. Çağımızın otomobillerinin markaları farklı olsa da vites takımından direksiyonuna, motorundan iç dizaynına çoğu birbirine benzer, çünkü hepsi aynı teknolojik gelişme mantığının sonucudur. Oysa klasik otomobiller, üretildikleri dönemi yansıtan farklı görünümleri ve az sayıda olmalarıyla "kişiye özel" bir karakter taşır ve sahibine farklılık duygusu verir. Fabrikasyon üretilmiş, standart bir duvar saati ile el işçiliğiyle ortaya çıkarılmış, işlemeli bir guguklu saati kıyaslayabilir miyiz? İşte klasik otomobil ile her gün binlercesini yollarda gördüğümüz otomobiller arasındaki fark tam da budur.

NASIL BAŞLAMALI?

Klasik otomobillere merakınız var, ama nereden başlayacağınızı, kime başvuracağınızı bilmiyorsunuz. O halde size ilk tavsiyemiz-, klasik bir otomobil satın almak, onarımını yapmak, bakımının devamlılığını sağlamak, sigorta ettirmek için gereken harcamaları hesaplayarak bu işe ayırabileceğiniz bütçeyi ortaya çıkarmanız. Şüphesiz bu otomobili koruyacak bir garajınız olması gerekiyor, çünkü dış koşullarda bir klasik otomobili korumanız çok zor. Hobinizi uygulamaya hazırsınız, o halde bu konuda yardım almak için, klasik otomobillerle ilgili kaynak kitaplara veya internet sitelerine başvurabilirsiniz. 

Konuyla ilgili bazı internet siteleri: 
http://www.dragich.com

Ancak bu kaynaklardan yardım almaya çalışırken, ne istediğinizi bilmeniz gerekiyor. Size hangi otomobil daha uygun?

Devamlı kullanım için mi, yoksa hafta sonu gezileri için mi kullanacaksınız, amacınız kullanım değil, sadece koleksiyon mu, çalışan bir otomobil mi, yoksa tamir edip yenileyeceğiniz bir araç mi; fren ve direksiyon mekanik mi olacak, yoksa daha modern bir mekanizma mı istiyorsunuz, bunların hepsini net bir biçimde cevaplayın. Böylece seçeneklerin sınırını çizmiş olacaksınız. Ama tercihiniz ne olursa olsun, başka kullanıcıların tecrübe ettiği, daha sık kullanılan bir otomobili seçin, çünkü büyük olasılıkla başka deneyimlerden faydalanmanız gerekecektir. Ayrıca bu modellerin yedek parçaları daha kolay bulunabilir. Bu açıdan 1960 sonrası modeller, oldukça avantajlıdır.

HOBİ DOSTLUKTUR

Zevkli olmasının yanı sıra, sizi dinlendirecek ve hayatınızı renklendirecek bir başka etken de bu hobiyi edinenlerin oluşturdukları kulüp ve derneklerdir. Bir klasik otomobil kulübüne üye olduğunuzda, hayatınıza birdenbire birçok yeni insan girer ve üstelik hepsi de sizinle aynı ilgi alanını paylaşan kimselerdir. Aralarında hayat boyu dostluk edeceğiniz kişilerin de bulunduğu bu gruplarda hem bilgi ve deneyiminizi artırır hem de pratik yardım alırsınız. Klasik otomobil aktivitelerine, rallilere, gezilere katılıp yaşayacağınız keyifli zamanlar da cabası... Bir hobiden daha fazla ne beklenir zaten!..
Eğer kullanıma hazır bir otomobil almadıysanız, restorasyonu için yoğun bir emek vermeye hazır olun. Çünkü bu işi baştan sona yapabilecek bir atölye, ülkemizde yok, dolayısıyla işin takibi, organizasyonu ve tüm detaylarıyla siz uğraşacaksınız. Her parçası için gittiğiniz atölyeden otomobilinizin orijinaline uygun çıktığına emin olmak için özel bir dikkat harcamanız gerekiyor. Tam bir restorasyon, uzun süreli bir iştir, otomobilin durumuna göre altı aydan iki yıla kadar uzayabilen bir süreyi alır. Restorasyonda genellikle şu evrelerden geçmeniz gerekir:


 
RESTORASYON
Otomobil, iç döşemeler dâhil, tümüyle sökülür.

▼    Yedek parça ihtiyacı belirlenir ve tedarikine başlanır.Motor şasiden ayrılır, Boya sökülür, şasi, jantlar vE diğer yerler için kumlama işlemi başlar.

▼    Şasi boyanır ve üzerinde belirlenen parçalar değişir.

▼    Kaporta tamir edilir.

▼    Astarlama, boya ve kromaj yapılır. Elektrik tesisatı çekilir. Kilit, cam, çerçeve yapılır.

▼    Motor, radyatör, karbüratör ve şanjmanın revizyonu ve montajı yapılır.

▼    Döşemeler hazırlanır, montajı yapılır.Son montaj ve ayarlar yapılarak restorasyon tamamlanır.

Yazılanları okurken bile yoruldunuz mu? Yorulmayın, çünkü bu iş aynı zamanda çok zevkli olduğu için dünyada birçok kişinin ilgi alanı olmayı hak etmiştir.

KAYNAK: KİLER MAGAZİN DERGİSİ KASIM 2011 SAYFA:38-42

2 yorum:

  1. Çok güzel bir paylaşım olmuş, tebrikler ve teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Güzel yorumunuz için ben teşekkür ederim. Yorumlarınızı bekliyorum.

    YanıtlaSil

YORUM BIRAKMAK DÜŞÜNMEK VE PAYLAŞMAK İLE İÇ İÇEDİR. LÜTFEN DÜŞÜNDÜKLERİNİZİ PAYLAŞIN. YORUMLARINIZLA DAHA ÇOK PAYLAŞILALIM.

www.nerdenduydun.com. Blogger tarafından desteklenmektedir.