Header Ads


İMAJ DEĞİŞİR, VESPA YOLA DEVAM EDER


VESPA'NIN YÜKSELİŞİ
1939'da İkinci Dünya Savaşı patlak verdiğinde savaşa dâhil olan ülkelerin ekonomileri altüst oldu. 1884  yılında kurulan motorlu araç üreticisi Piaggio da zor zamanlar yaşayan şirketler arasındaydı ama ürettiği denizaltı ve savaş uçakları sayesinde krizi diğerlerinden daha kolay atlatıyordu.
Vespa namı diğer eşekarısı
Mussolini İtalya'sının girdiği hava savaşlarında kullanılan Piaggio P-108 bombardıman uçağı, tarihe geçmeyi hak edecek kadar başarılıydı. Bu başarı, Almanya'nın da ilgisini çekmekte gecikmedi ve ilk muharebe amaçlı helikopter Piaggio tarafından Alman hava kuvvetleri için üretildi.Savaşın sonuna doğru Amerikan hava kuvvetleri tarafından bombalanan Piaggio fabrikası, ingiliz ve Amerikalı mühendisler tarafından teknolojik anlamda adeta yağmalandı. Buradaki uçak teknolojisini ülkelerine taşıyan ABD ve İngiltere, aynı zamanda savaşın mağlubu olan İtalyan Piaggio'nun, hava taşıtı üretmesine uzun süre izin vermedi. Piaggio, bu kez gerçekten zor du-rumdaydı ve kendisine yeni bir yol çizmek zorundaydı. Hava taşıtı imal edemeyen fabrika, bütün makineleri uçaklara uygun olan üretim bandını, kişisel taşımacılık alanına kaydırmaya karar verdi. Ailenin ikinci nesil temsilcisi Enrico Piaggio, savaştan yenik çıkmış, ekonomik zorlukların pençesinde bunalan İtalyan halkına satın alınabilecek kadar ucuz ve ekonomik' bir ulaşım aracı üretmeyi düşünüyordu. Otomobillerin hâlâ lüks sayıldığı, üstelik işsizlik ve krizin tırmandığı bir dönemde bu araç, motosikletti.

UÇAK ÜRETEN PRESLE 'EŞEKARISI'

Basit, sağlam ve ekonomik olması düşünülen motosikletin tasarımını, mühendis Corradino D'Ascanio yaptı.Kadın-erkek herkesin kullanabileceği, sağlam, günlük hayata uyum sağlayabilecek kadar basit ve dayanıklı bir araç için yola çıkan uçak mühendisi D'Ascanio, uçak bilgilerinden yola çıkarak gövdesi olan ve vitesi elle değiştirilebilen iki tekerlekli bir araç tasarladı. Motoru da arka tekerleğin üstüne monte etti. 1946'da üretimine başlanan motosiklete, aerodinamik yapısından dolayı yuvarlak bir forma sahip Olması gereken uçağı üreten pres makineleri şekil verdi. Bu nedenle üretilen motosikletin şasisi de zorunlu olarak yuvarlak hatlara sahip oldu ve adını da, bu özelliğinden aldı: Vespa, yani 'eşekarısı'...
Model Model Rengarenk Vespalar


VESPA, YANİ "EŞEKARISI" KULLANIŞLI VE RAHAT


2007'ye kadar revaçta olan Vespa GT 200, günümüzde yerini GTS 250'ye bıraktı. 20 beygir gücünde olan GTS'de eski modellerden farklı olarak ön tarafta ufak bir far lambası, ön kadranda elektronik bir gösterge paneli bulunuyor. Yeni Vespa, 250 cc hacminde, 4 zamanlı, 4 supaplı, su soğutmalı motora sahip. Eski modellerde olduğu gibi bu modelde de debriyaj yok, gaz ve ön-arka fren pedalı var. Tüm yol şartlarına uygun bir motor olan Vespa, önde e$ya koymak için tasarlanan bölümü, selenin altında kask. ayakkabı gibi eşyaların saklandığı kısmı ve arkadaki yolcunun ayaklarını koyabileceği aparatla yine çok kullanışlı ve rahat.

İMAJ DEĞİŞİR, VESPA YOLA DEVAM EDER

1950'lerin Vespa Modası
1950'lerde 'Avrupalı olmak" anlamı taşıyan Vespa, her yeni kuşakta yeni bir imajla benimsendi. 1 960'ların sonunda Avrupa'yı sarsan '68 ruhu', gençler arasında kullanılan Vespa'ya 'özgürlük ve isyan' anlamı yükledi. 1 970'lerin sonu ve sonrasında ise lüks ve gösteriş giderek artar, tüketim toplumu hızla gelişirken Vespa bu kez sadeliğin, gösterişten uzaklığın, pratikliğin ve halkçı yaşam tarzının sembolü oldu. Ünlü kullanıcıları arasında otomobil yarışçısı F1 pilotu Michael Schumacher, ünlü yazar Umberto Eco, VVestem filmlerinin vazgeçilmez kovboyu John Wayne, sürrealist ressam Salvador Dali ve efsanevi "Baba" filminin 'Don Corleone'si Maıion Brando ile 'Vito'su Robert De Niro'nun da olduğu Vespa, bugün de ET4 ve GT modelleriyle binlerce insanı taşımaya devam ediyor. İnternette kurulan Vespa fan kulüpleri üzerinden kullanıcılar gezi düzenliyor, sosyalleşiyor ve efsaneyi sürdürüyorlar.


Ünlüler ve Vespa
 1946 Nisanında ilk Vespa piyasaya çıktı. 4500 devirde 3.5 beygir güç üreten çift zamanlı 98 cc'lik hacme sahip bir motoru olan Vespa, üç vitesliydi ve saatte 60 kilometre hız yapabiliyordu. Çıktığı anda zarif ve orijinal tasarımı, diğer motosikletlerden daha gürültüsüz ve rahat olmasıyla dikkati çeken Vespa, kısa zamanda Avrupa'yı sarsacak bir başarı elde etti. Ekonomik olarak kolay ulaşılabilir olması, arkasına bir yolcu daha alabilmesi, ön panelde eşya taşımaya yarayan bir torpido gözü bulunması vespa'nın kişisel taşıma için en çok tercih edilen araç olmasını sağladı.Üç yıl içinde 35 bin adet Vespa üreten Piaggio, öyle büyük bir başarı elde etti ki, savaş sonrasında krizi atlatmaya çalışan İtalyan ekonomisinin ayağa kalkmasında önemli bir rol oynadı. Kısa sürede İtalya sınırları dışına taşarak Avrupa'nın diğer ülkelerinde de motosiklet kullanıcılarının ilk tercihi haline geldi. Özellikle gençler, pahalı bir araç olmayan Vespa'yla Avrupa'yı gezerek özgürlüğün tadını çıkartıyorlardı. Bu kullanım tarzı, Vespa'ya sahip olduğundan çok daha fazla bir anlam yükledi-. Vespa gençliğin, özgürlüğün, konformizme karşı olmanın sembolü haline geldi.On yıl içinde üretimi 10 milyona çıkan Vespa, artık İtalya dışında Almanya, ingiltere, Fransa, Belçika ve ispanya'da da üretilmeye başladı. Birkaç yıl içinde Hindistan ve Endonezya da bu ülkeler arasına katıldı ve Vespa bir dünya markası haline geldi. 1948'de 125, 1955'te 150 GS, 1963'te 50CC, 1968'de Primavera ve 1978'den bugüne kadar üretimi devam eden PX modelleri, Vespa'nın geçirdiği aşamaları simgeliyor.
KAYNAK: KİLER MAGAZİN DERGİSİ KASIM 2011 SAYFA:24-26

 Güzel Alet VESPA

Vespa'lar 50 senedir genç yaşlı tüm dünyalıların ayağını yerden kesiyor. Eski klasik çizgisinden şaşmadan tüm yeni teknolojilerin kullanıldığı Vespalann yeni modelleri de büyük ilgi göreceğe benziyor. Vespa 50yaşında. Geçtiğimiz günlerde koca pompalı ilk scooter'ın yaşgünü Roma'da kutlandı. Bu münasebettir yeni nesil Vespa'lar da - ET3 (50 cm3) ve ET4 (125 cm3) Piaggio'nun Yönetim Kurulu Başkanı Giovanni Agnelli tarafından tanıtıldı.

Yeni modeller hem Vespa’nın Kendine özgü çizgisini koruyorlar hem de tüm yeni teknolojileri kullanarak üretilmişler. Yeni Vespa daha yuvarlak olan hatlarıyla dikkat çekiyor.  1946 yılında tek tekerlekli motorize taşıtın Roma Golf Kulübünde tanıtımından bu yana tam 50 yıl geçti. Ufak çaplı bir devrim olarak nitelendirilebilecek bu buluşun dizaynı planör ve helikopter mühendisi Corradino D’Ascanio'ya ait konsepti ve adı ise Enrico Piaggio’nun eseriydi. Zamanla 15 milyon skooter üretilip tüm dünyada satıldı ve bir mit olma yolunda ilk adımlar atıldı. Vespa kelimesi tüm dillerde kullanıma girerek genç, yaşlı herkesin 'ayağını yerden keserek' özgürleşmesine araç oldu. Vespa. boş vakit, güzel güneşli hava, uçuşan saçlarla akıllara gelse de, kısa mesafelerde trafik sıkışıklığından kurtulmak için önemli bir alternatif oluşturuyor. Ve tabi motorlu araçlar arasında en çevreci olanı... Vespa herkese hitap ediyor: Kadın, erkek , genç, yaşlı, nostaljikler, sevgililer, dinamik iş adamları ve kadınları... Vespa pratikliği, rahatlığı, kullanışlılığı, güvenliği, konforu ve karakteristik dizaynıyla herkesin gönlünü çelmeye aday.
Kaynak: 10.11.1996, Ve Pazar Hobi, Sayfa 3

Hiç yorum yok

YORUM BIRAKMAK DÜŞÜNMEK VE PAYLAŞMAK İLE İÇ İÇEDİR. LÜTFEN DÜŞÜNDÜKLERİNİZİ PAYLAŞIN. YORUMLARINIZLA DAHA ÇOK PAYLAŞILALIM.

www.nerdenduydun.com. Blogger tarafından desteklenmektedir.